Πρόγραμμα ?Ευ-ζην?

Τεχνικές επικοινωνίας με τους εφήβους, ενδυνάμωση των σχέσεων στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας

Το ημερολόγιο των συναντήσεων μας 2011-2012

Στη πρώτη φάση του προγράμματος η προσπάθεια μας εστιάστηκε στην επικοινωνία των μαθητών της Α΄ τάξης μεταξύ τους. Η αναγκαιότητα αυτή επιβλήθηκε, από την διαπίστωση των καθηγητών της Α΄ τάξης ότι κάποιοι μαθητές της Α τάξης φαίνονται εντελώς απομονωμένοι από τους υπόλοιπους. Άρα το ζητούμενο ήταν και είναι: η ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών της Α τάξης. Για να επιτύχουμε τον τελικό μας στόχο οργανώσαμε και συνεχίζουμε να οργανώνουμε μια σειρά από συναντήσεις διάρκειας 1-2 ωρών ανάλογα με το περιεχόμενο της συνάντησης. Στις συναντήσεις παίρνουν μέρος όλα τα παιδιά από τα δύο τμήματα της Α Λυκείου- συνολικά 54 μαθητές και μαθήτριες. Η δομή των τμημάτων διατηρήθηκε και οι συναντήσεις γίνονται παράλληλα, για τα δύο τμήματα, με συντονιστές δύο καθηγητές ένα για το κάθε τμήμα. Στη συνέχεια σας παρουσιάζουμε το πρόγραμμα των συναντήσεων μας όπως υλοποιήθηκε μέχρι την 10η συνάντηση. Το πρόγραμμα θα σταματήσει για την φετινή χρονιά στην 12η συνάντηση. Η επιθυμία των μαθητών που συμμετέχουν είναι να το συνεχίσουμε και την επόμενη σχολική χρονιά. Τα παιδιά αισθάνονται ότι έχουν γνωριστεί καλύτερα και ότι έχουν βελτιωθεί οι σχέσεις τους, όμως πιστεύουν ότι χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια για να αισθανθούν όλοι απόλυτα, μέλη της ομάδας του τμήματος τους.

1η, 2η ,3η Συνάντηση: Γνωριμία μελών- Σύσφιξη σχέσεων

1.Παρουσιάστηκε ο καθηγητής.

2. Ο κάθε μαθητής τράβηξε ένα κλήρο.-Σχηματίστηκαν τα ζεύγη.

3. Γνωριμία ανά ζεύγη.

4.Παρουσίαση στην ολομέλεια: Ο μαθητής Α παρουσίασε τον μαθητή Β και αντίστροφα.

 

Όταν οι μαθητές Α και Β συστήνονταν έλεγαν:

Α. Πού γεννήθηκαν;

Β. Πού μένουν;

Γ. Πόσα μέλη έχει η οικογένεια τους;

Δ. Τις ελπίδες, τις ανησυχίες, τις επιτυχίες, τις φιλοδοξίες τους , τον τρόπο που διασκεδάζουν, πώς περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους κλπ.

Στόχος αυτών των συναντήσεων ήταν ο κάθε μαθητής να γνωρίσει καλύτερα ένα συμμαθητή του και να επικοινωνήσει καλύτερα μαζί του.

Ο τυχαίος σχηματισμός των ζευγαριών αποκλείει κατά ένα μεγάλο ποσοστό τη συνεργασία μεταξύ παιδιών που είναι ήδη φίλοι.

 

4η, 5η Συνάντηση: Τα ατομικά μου δικαιώματα 1.

1. Παρουσίαση του καθηγητή

Ο καθηγητής παρουσίασε στους μαθητές περιστατικά παραβίασης των ατομικών δικαιωμάτων του ανθρώπου.

2. Οι μαθητές συζητούν μια δική τους περίπτωση.

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4-μελείς ή 5-μελείς ομάδες. Προσπάθησαν να θυμηθούν κάποιο περιστατικό που τους έτυχε. Το συζήτησαν με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

3. Τα περιστατικά συζητιούνται στην ολομέλεια.

Στη συνέχεια έγινε σύντομη καταγραφή των περιστατικών στο πίνακα και συζήτηση στην ολομέλεια. Οι μαθητές είπαν τη γνώμη τους για κάθε περιστατικό.

Στόχος αυτών των συναντήσεων ήταν οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν το γεγονός ότι όταν αρνούνται ή αγνοούν τα δικαιώματα τους δίνουν στους άλλους τη δυνατότητα να τα παραβιάζουν. Όταν οι άλλοι παραβιάζουν τα δικαιώματα τους, χωρίς να αντιδράσουν, τους οδηγούν άθελα τους πολλές φορές στην απομόνωση.

 

6η, 7η ,8η Συνάντηση: Τα ατομικά μου δικαιώματα 2.

1. Παρουσίαση καθηγητή- Ατομικά δικαιώματα

Ο καθηγητής έκανε μια σύντομη περιγραφή των δικαιωμάτων κάθε ανθρώπου.

 

2.Οι μαθητές ιεραρχούν τα δικαιώματα τους

Στη συνέχεια μοιράστηκε στους μαθητές φυλλάδιο με « Μερικά από τα ατομικά δικαιώματα». Οι ομάδες ιεράρχησαν τα δικαιώματα σε σειρά σημαντικότητας. Στη συνέχεια η κάθε ομάδα ανακοίνωσε στην ολομέλεια τα «δικά» της πέντε πιο σημαντικά δικαιώματα.

 

3. Παιγνίδι ρόλων

Οι μαθητές συζήτησαν στις ομάδες τους εμπειρίες που αφορούν στη παραβίαση δικαιωμάτων. Η κάθε ομάδα επέλεξε μία από τις περιπτώσεις για να την δραματοποιήσει.

Στην επόμενη συνάντηση η κάθε ομάδα έπαιξε το δικό της σύντομο θεατρικό μονόπρακτο.

 

Στόχος των συναντήσεων οι μαθητές να μάθουν ποιά είναι τα δικαιώματα τους και να τα ιεραρχήσουν ώστε να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τις συμπεριφορές που τα παραβιάζουν.

 

9η, 10η ,11η Συνάντηση: Τα ατομικά μου δικαιώματα 3.

1. Παρουσίαση μαθητών

Η κάθε ομάδα μαθητών παρουσίασε το θεατρικό μονόπρακτο που ετοίμασε.

 

2. Συζήτηση

Μετά από κάθε παρουσίαση οι μαθητές ? θεατές εντόπισαν τα σημεία παραβίασης δικαιωμάτων. Τους ζητήθηκε να ανιχνεύσουν και να συζητήσουν τα αισθήματα του θύματος.

 

Στόχος αυτών των συναντήσεων ήταν οι μαθητές α). να κατανοήσουν ότι όλοι αισθάνονται άσχημα όταν τους παραβιάζουν τα ατομικά τους δικαιώματα και β). να μάθουν να αντιδρούν όταν παραβιάζονται τα δικαιώματα τους.

 

9η, 10η ,11η Συνάντηση: Συνοχή της ομάδας- Συμβόλαιο.

 

1. Παρουσίαση καθηγητή

Αναπτύχθηκε η έννοια της ομαδικής εργασίας και της ομαδικής ταυτότητας ως βασικού παράγοντα για την επικοινωνία των μελών της ομάδας.

 

2. Οι μαθητές

Με ελεύθερο συνειρμό προσδιόρισαν τους βασικούς κανόνες λειτουργίας της ομάδας. Στη συνέχεια συνέταξαν το συμβόλαιο λειτουργίας της δικής τους ομάδας. Οι βασικοί κανόνες του συμβολαίου ήταν:

Ειλικρίνεια

Εμπιστευτικότητα

Προσεκτική ακρόαση μεταξύ μελών

Αποφυγή προστριβών

Τήρηση οδηγιών

Αλληλοβοήθεια όπου απαιτείται

 

3. Η λειτουργία της ομάδας μετά το συμβόλαιο

Α. Οι μαθητές ακούνε ένα τραγούδι ενώ παράλληλα τους μοιράζεται σε φωτοτυπία. Ζητείται από την κάθε ομάδα να αναλύσει μια στροφή. Στη συνέχεια η ανάλυση της κάθε ομάδας παρουσιάζεται στην ολομέλεια. Γίνεται συζήτηση και εκφράζονται απόψεις και συναισθήματα.

Β. Οι μαθητές συνεργάζονται για να βρουν ένα άλλο τραγούδι με θέμα την ανθρώπινη μοναξιά και την απομόνωση.

 

Στόχος των συναντήσεων είναι να αισθανθούν όλοι μαθητές μέλη της ομάδας και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους το Σαββατοκύριακο.

 

12η Συνάντηση: Ένα ομαδικό παιγνίδι για το κλείσιμο του προγράμματος.

 

1. Οι καθηγητές ?συντονιστές του προγράμματος διοργανώνουν ένα παιγνίδι θησαυρού με αντίπαλες ομάδες τα δύο τμήματα. Το παιγνίδι διαρκεί μία εβδομάδα και παίζεται μόνο στα διαλείματα.

2. Στο τέλος της ημέρας γίνεται μια σύντομη συνάντηση μεταξύ των μαθητών και του καθηγητή τους. Σκοπός της συνάντησης είναι μια σύντομη αυτοαξιολόγηση της ομάδας για την λειτουργία της στη διάρκεια της μέρας.

 

Στόχος του παιγνιδιού είναι αφενός να συνεργάζονται οι μαθητές μεταξύ τους σε κάθε διάλειμμα και αφετέρου να λειτουργήσουν ως ομάδα.

 

Η ομάδα εποπτείας του προγράμματος

Κλαίρη Αχιλλέως, Φυσικός

Κατερίνα Βρεχτούρα, Φιλόλογος

Θανάσης Στογιαννίδης, Θεολόγος

Πρόσθετες πληροφορίες