Η Γωνιά των Φυσικών Επιστημών

5ος ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ (Σάββατο 2/11/2019)

Η αφίσα

Το 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Θεσσαλονίκης «Μανόλης Ανδρόνικος» και το Εργαστήριο Διδακτικής της Φυσικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΕΔΙΦΕΤ) του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διαχέοντας την Καλή Πρακτική των Διαγωνισμών Δημιουργικών Πειραμάτων, σε συνεργασία με το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης, το 1ο & 2ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου και το 1ο ΓΕΛ Ηρακλείου (Καπετανάκειο), συνδιοργανώνουν τον 5ο Διαγωνισμό Δημιουργικών Πειραμάτων Λυκείων.

Ο Διαγωνισμός, τελεί υπό την αιγίδα των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης και Κεντρικής Μακεδονίας και αφορά σε πειράματα με απλά, καθημερινά υλικά, χαμηλού κόστους.

ΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΣΤΟ «ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ»

 

Με τον όρο δημιουργικά πειράματα εννοούμε εκείνα τα πειράματα που επινοούνται από τους μαθητές για να δώσουν απάντηση σε κάποιο ερευνητικό ερώτημα που τους τίθεται μέσω κάποιου σεναρίου. Συνήθως στα δημιουργικά πειράματα χρησιμοποιούνται καθημερινά υλικά και μη εξειδικευμένα όργανα και συσκευές.

Τα δημιουργικά πειράματα παρουσιάζουν πολλά πλεονεκτήματα και θετικά στοιχεία σε σχέση με τα καθοδηγούμενα πειράματα που οι μαθητές έχουν συνηθίσει.

Ένα δοκίμιο δημιουργικού πειράματος αποτελείται από τα ακόλουθα μέρη:

  1. Σενάριο: μια ιστορία μέσα από την οποία τίθεται το ερευνητικό πρόβλημα.

  2. Κατάλογος καθημερινών (συνήθως) υλικών: Δεν είναι υποχρεωτικό οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν όλα τα υλικά που έχουν στη διάθεση τους.

  3. Παράρτημα: Δίνονται όλες οι πληροφορίες ( θεωρητικό υπόβαθρο) που πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές για να μπορέσουν να επινοήσουν ένα πείραμα ή κάποια πειράματα που θα δώσουν απάντηση στο ερευνητικό ερώτημα.

  4. Βιβλιογραφία: Αναφέρεται κυρίως στις πληροφορίες του παραρτήματος

  5. Φύλλο εργασίας για τους μαθητές: Οι μαθητές καταγράφουν τις σκέψεις τους, περιγράφουν το πείραμα που επινόησαν, καταγράφουν τις μετρήσεις τους και τη μέθοδο που χρησιμοποιούν για να απαντήσουν το ερευνητικό ερώτημα.

  6. Φύλλο αξιολόγησης του πειράματος: Οι μαθητές αξιολογούν το δημιουργικό πείραμα.

Το φύλλο εργασίας και το φύλλο αξιολόγησης δίνουν ανατροφοδότηση στον εκπαιδευτικό για να τροποποιήσει κάποια στοιχεία του σεναρίου, των υλικών ή του παραρτήματος.

1ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης
11 και 12 Μαρτίου 2017

Με μεγάλη επιτυχία διεξάχθηκε, στο Συνεδριακό Κέντρο του Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. "Δημόκριτος", το 1ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης που διοργανώθηκε από την Ε.Λ.Μ.Ε. Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, το Εργαστήριο Έρευνας για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Παν. Πατρών και το Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ».

Οι μαθητές του σχολείου μας παρουσίασαν τις ακόλουθες πειραματικές εργασίες:

  1. Το κοινό Λάστιχο υπακούει στον Νόμο του Hooke;
  2. Ένα Δημιουργικό Πείραμα για τον Προσδιορισμό του Υψομέτρου του Ολύμπου
  3. Αεροδυναμική και φαινόμενο Επίδρασης του Εδάφους.
  4. Κατανοώντας αρχές της Φυσικής μέσω της βιντεοανάλυσης της ανθρώπινης κίνησης στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής

4ο Μαθητικό Συνέδριο ACSTAC 2014

Οι μαθητές μας συμμετείχαν με μεγάλη επιτυχία στο 4ο  μαθητικό συνέδριο ACSTAC 2014. Οι πειραματικές εργασίες που παρουσιάστηκαν ήταν:

1. Ο ρόλος των υλικών και του προσανατολισμού στη θερμική συμπεριφορά των κτηρίων

2. Τα Λεπτά Υμένια στη Νανοκλίμακα και οι Εφαρμογές τους. Παραγωγή Λεπτών Υμενίων στο Σχολικό Εργαστήριο

Ένα….. δωμάτιο απόδρασης από ………τα μαθήματα

Nanoescape room ( Ερευνητική Δημιουργική Εργασία 2014-2015)

Υπεύθυνοι καθηγητές: Κ. Αχιλλέως και Στ. Παπαδόπουλος

Η νάνο-επιστήμη/τεχνολογία βρίσκεται στην καθημερινότητά μας με πολλές εφαρμογές σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Αναμένονται πολλές καινοτομίες που θα αλλάξουν γενικά τον τρόπο με τον οποίο ζούμε. Όλη αυτή η πρόοδος δεν είναι χωρίς προβλήματα. Αυτά σχετίζονται με το περιβάλλον, την ανθρώπινη υγεία και τις αρχές της ηθικής. Μια από τις προτεραιότητες σχετικά με την νανο-επιστήμη/τεχνολογία είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων από τα πρώτα στάδια της εξέλιξης της και όχι όταν εμφανιστούν αρνητικές επιπτώσεις από τις πρακτικές της εφαρμογές. Υπάρχει σοβαρό έλλειμμα στα αναλυτικά προγράμματα σχετικά με την νάνο-επιστήμη/τεχνολογία, και για το λόγο αυτό, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν ξεκινήσει προσπάθειες για την ενσωμάτωση της νανο-επιστήμης/τεχνολογίας στην τυπική εκπαίδευση (Εισαγωγή του Μαθήματος της Νανο-επιστήμης/τεχνολογίας στο Λύκειο Κ. Αχιλλέως, Σ. Παπαδόπουλος, Σ. Φριλίγκος, Α. Κουμαρά, Δ. Ταρνανίδης, Κ. Γρηγοριάδου, Κ. Κεραμιδάς, Χ. Πολάτογλου, 1ο Συνέδριο ΔΕΠΠΣ , Αθήνα 2014).

1ο Συνέδριο της Διοικούσας επιτροπής Πειραματικών Σχολείων

Στο 1ο Συνέδριο της Διοικούσας επιτροπής των πειραματικών Σχολείων που έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014 στην Αθήνα από την ομάδα Φυσικής του σχολείου μας παρουσιάστηκαν οι ακόλουθες εργασίες:

  1. Εξ αποστάσεως εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη στα πλαίσια της Ερευνητικής Εργασίας
  2. Διάχυση της Αξιοποίησης των Δημιουργικών Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών ως Εργαλείο Οικοδόμησης Γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
  3. Εισαγωγή του Μαθήματος της Νανο-επιστήμης/τεχνολογίας στο Λύκειο

ΣΥΜMΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΟ 3ο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ACSTAC 2013

Το σχολείο συμμετείχε στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο Επιστήμης και Τεχνολογίας, που διοργάνωσε το Κολέγιο Ανατόλια στις εγκαταστάσεις του, το Μάρτιο του 2013.

Οι εργασίες που παρουσιάστηκαν ήταν οι:

1) «Η Παράξενη Συμπεριφορά κάποιων Μη Νευτώνειων Ρευστών» Θεοχαροπούλου Ηλιάνα, Μπακιρτζή Δέσποινα, Οικονόμου Ευαγγελία, Σαμαρά Κατερίνα, Τζάμου Βασιλική. Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Δρ. Κλαίρη Αχιλλέως,Φυσικός.

2) «Ενέργεια : Τι ?τρώμε και τι ?πετάμε» Γιάννης Ματζαρίδης, Γιάννης Χαραλαμπίδης, Αλέξης Νίκας. Υπεύθυνοι Καθηγητές: Δρ. Κλαίρη Αχιλλέως, Φυσικός και Δρ. Σταύρος Παπαδόπουλος, Φυσικός.

ΣΥΜMΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΟ 2ο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ACSTAC 2012

Το σχολείο συμμετείχε στο 2ο Μαθητικό Συνέδριο Επιστήμης και Τεχνολογίας, που διοργάνωσε το Κολέγιο Ανατόλια στις εγκαταστάσεις του, το Μάρτιο του 2012.

Οι εργασίες που παρουσιάστηκαν ήταν οι:

1) «Λίγη Φυσική... για τη σοκολάτα» Ζωή Ευθυμιάδου, Βικτωρία Κελαναστάση, Αγγελική Κοσμά. Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Δρ. Κλαίρη Αχιλλέως, Φυσικός.

Η εργασία απέσπασε το Βραβείο της πιο πρωτότυπης εργασίας του Συνεδρίου.

Για να δείτε φωτογραφίες από την παρουσίαση στο Συνέδριο πατήστε εδώ.

ΣΥΜMΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΟ 1ο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ACSTAC 2011

Το σχολείο συμμετείχε στο 1ο Μαθητικό Συνέδριο Επιστήμης και Τεχνολογίας, που διοργάνωσε το Κολέγιο Ανατόλια στις εγκαταστάσεις του, στις 19 και 20 Μαρτίου 2011. Συμμετείχε με 20 μαθητές και 7 εργασίες.

Οι εργασίες που παρουσιάστηκαν ήταν οι:

1)  «Υδρογόνο : Το καύσιμο του 21ου αιώνα» Υπεύθυνος Καθηγητής: Δρ. Γεώργιος Μεμετζίδης, Χημικός.

Η εργασία πήρε το Βραβείο της πιο ορθά τεκμηριωμένης εργασίας του Συνεδρίου.

2)  «Σύνθεση στοιχειακού ιωδίου I2» Υπεύθυνος Καθηγητής: Δρ. Γεώργιος Μεμετζίδης, Χημικός.

Πρόσθετες πληροφορίες