Θεματικός άξονας 1: Διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση
Σχολικό Έτος 2021-2022
1ο Πρότυπο ΓΕ.Λ. Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος
Αξιολόγηση σχολικής μονάδας
Θεματικός άξονας 1: Διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση
Καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών.
Δημιουργικά παιχνίδια στο μάθημα της Βιολογίας Α΄ Λυκείου
Στο πλαίσιο ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και καλλιέργειας θετικού κλίματος, δημιουργήθηκαν εκπαιδευτικά παιχνίδια και posters. Η εφαρμογή έγινε στο μάθημα της Βιολογίας Α΄ τάξης Λυκείου. Στο κεφάλαιο «Το κυκλοφορικό σύστημα», ενσωματώθηκαν στην διδασκαλία παιχνίδια και ομαδοσυνεργατικά posters με στόχο την ανάδειξη της δημιουργικότητας των μαθητών, την διαμορφωτικού τύπου αξιολόγηση, την ενεργή συμμετοχή τους και την δημιουργία θετικού μαθησιακού κλίματος μέσα στην τάξη.
1. Δημιουργία εκπαιδευτικών παιχνιδιών στο μάθημα της Βιολογίας Α΄ Λυκείου.
Αρχικά αντί επανάληψης μετά την ολοκλήρωση κάθε ενότητας «παίζαμε» kahoot για να θυμηθούμε τις έννοιες και τις λειτουργίες του κυκλοφορικού συστήματος. Οι μαθητές, μετά από συνεννόηση με την διεύθυνση του σχολείου, έφερναν τα κινητά τους τηλέφωνα και αφιερώναμε τα τελευταία λεπτά της διδακτικής ώρας για να παίξουμε kahoot. Ζητήθηκε από τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό παιχνίδι τουλάχιστον 10 ερωτήσεων και προτάθηκαν 3 ελεύθερα λογισμικά, το kahoot.it, το crosswordlabs.com και το quizlet.com. To kahoot στην ελεύθερη έκδοση μπορεί να έχει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σωστού λάθους, υπάρχει επίσης δυνατότητα ενσωμάτωσης εικόνων και video. To crosswordlabs δίνει την δυνατότητα δημιουργίας σταυρόλεξου και με το quizlet μπορείς να δημιουργήσεις ερωτήσεις αντιστοίχισης, flash cards ή ορισμούς εννοιών. Περισσότερες σχεδιαστικές απαιτήσεις έχει το kahoot, παρόλα αυτά οι περισσότεροι μαθητές επέλεξαν να σχεδιάσουν το παιχνίδι τους με βάση αυτό το λογισμικό ενσωματώνοντας τις κατάλληλες εικόνες. Οι μαθητές ήταν εύστοχοι και δημιουργικοί και το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό. Η δράση αυτή υλοποιήθηκε στο Α2 τμήμα.
Παρακάτω δίνονται οι σύνδεσμοι με τα παιχνίδια που δημιούργησαν οι μαθητές
2. Μετά την ολοκλήρωση του κεφαλαίου οι μαθητές και των 2 τμημάτων χωρίστηκαν σε 5μελείς ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε να φτιάξει ένα poster το οποίο θα χρησίμευε ως επανάληψη των επί μέρους ενοτήτων του κυκλοφορικού. Δεν δόθηκε καμιά οδηγία και οι μαθητές ήταν ελεύθεροι να δημιουργήσουν το επαναληπτικό poster όπως ήθελαν.
Και σε αυτό το κομμάτι οι μαθητές ήταν ιδιαίτερα δημιουργικοί, κάποιοι ζωγράφισαν όργανα, άλλοι δημιούργησαν παιχνίδι και κάποιοι απεικόνισαν την ενότητα με μορφή εννοιολογικού χάρτη. Όλα τα μέλη των ομάδων συνεργάστηκαν και συμφώνησαν για την μορφή και το περιεχόμενο της αφίσας τους. Δέκα λεπτά πριν το τέλος της ώρας κάθε ομάδα παρουσίασε την ενότητα που ανέλαβε. Για να δείτε τα posters των μαθητών:
https://drive.google.com/drive/folders/17lbgxYyygsbndfg2ZYSIrrz36Llt28is?usp=sharing
Κυριακή Γρηγοριάδου