Έκθεση εφαρμογής και αποτίμησης εκπαιδευτικής δραστηριότητας - ΜΕΝΩΝ

Το σχολικό έτος 2013-2014 το 1ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο «Μανόλης Ανδρόνικος» συμμετείχε στο Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία. Το πρόγραμμα αυτό συνιστά μια «ανοικτή» βάση ομότιμης συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων που επιθυμούν να συμβάλουν στην αποτελεσματική στήριξη της σχολικής εκπαίδευσης ως δημόσιου αγαθού πρώτης προτεραιότητας. Στόχος του προγράμματος είναι να αποτελέσει το βασικό πλαίσιο αναφοράς για την καλλιέργεια, την ανάδειξη και την προβολή καινοτόμων πρωτοβουλιών και δραστηριοτήτων που αφορούν όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής και της μάθησης. Την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή του Προγράμματος έχει ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Δίκτυο ΜΕΝΩΝ (www.menon.org), ο οποίος συμβάλλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού και του διεθνούς γίγνεσθαι μέσω των ευρωπαϊκών έργων έρευνας και καινοτομίας στην εκπαίδευση στα οποία συμμετέχει ενεργά. Το Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία έχει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και την επιστημονική υποστήριξη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Υποστήριξη παρέχουν τα προγράμματα εκπαιδευτικής έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: Open Discovery Space, we.learn.it, Inspiring Science Education.

Tο 1ο ΠΠΓΕΛ συμμετείχε με τρείς καθηγήτριες τις κ. Αντικουλάνη Κυριακή, Γρηγοριάδου Αναστασία, Μιχαηλίδου Χριστίνα και συντονιστή το διευθυντή της σχολικής μονάδας κ. Φριλίγκο Στυλιανό. Στο πρώτο στάδιο της εφαρμογής του προγράμματος (Οκτώβριος 2013- Μάιος 2014) το ενδιαφέρον εστιάστηκε στη γνωριμία με την τέχνη του κινηματογράφου τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Άλλα εμπλεκόμενα μέλη της σχολικής και μη κοινότητας στο πρόγραμμα ήταν 17 μαθητές της Α Λυκείου του 1ου ΠΠΓΕΛ «Μανόλης Ανδρόνικος», 2 μαθητές του 27ου ΓΕΛ που βοήθησαν στο μοντάζ, 1 καθηγητής από το 1ο ΠΠΓΕΛ που βοήθησε στην μουσική (Συκάς Θεοδόσης), 1 ερασιτέχνης κινηματογραφίστρια και 1 μοντέρ. Τα γνωστικά αντικείμενα της δραστηριότητας αφορούν στον Κινηματογράφο, την Κοινωνιολογία, την Ιστορία και τη Θεωρία του Θεάτρου.

Οι μαθητές μετά από μελέτη της θεωρίας για δημιουργική συγγραφή σεναρίου και διερεύνηση των ενδιαφερόντων τους και των κοινωνικών προβλημάτων της εποχής μας, συνέγραψαν το σενάριο της ταινίας, οπτικοποίησαν το σενάριο σε σειρά πρόχειρων σκίτσων (storyboard), ερεύνησαν για χώρους κατάλληλους για τα γυρίσματα (locationscouting), υποδύθηκαν ρόλους και «έπαιξαν» τις σκηνές της ταινίας, φρόντισαν για  το μακιγιάζ και το οπτικό μέρος της ταινίας, ασκήθηκαν στο χειρισμό της κάμερας και «τράβηξαν» ποικίλα πλάνα κάθε σκηνής, σύμφωνα και με τη θεωρία που είχαν διδαχτεί κατά τις προκαταρκτικές συναντήσεις, έκαναν το μοντάζ ήχου και εικόνας, με τη βοήθεια των πιο έμπειρων συμμαθητών τους, δημιούργησαν στον υπολογιστή το εξώφυλλο του dvdκαι φρόντισαν για την αναπαραγωγή της ταινίας και δημοσίευσαν την ταινία στο Διαδίκτυο.  

Το πρόγραμμα σχολικής καινοτομίας είχε ως γνωστικό στόχο να γνωρίσουν τα παιδιά την τέχνη του κινηματογράφου και τη δημιουργία μιας ταινίας στην πράξη. Ο στόχος επετεύχθη με την παραγωγή μιας ταινίας μικρού μήκους με την οποία συμμετείχαμε και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό ταινιών μικρού μήκους «Ένας πλανήτης ? μια ευκαιρία». Επιπλέον, επετεύχθησαν και οι παιδαγωγικοί στόχοι, καθώς τα παιδιά συνεργάστηκαν, εκφράστηκαν, ανέπτυξαν δεξιότητες (π.χ. επίλυσης προβλημάτων), «εκτέθηκαν» και δέχτηκαν κριτική. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος σημαντική ήταν η συμβολή ειδικών με το θέμα όπως της κ. Μανάβη Ελισάβετ και του κ. Κεχαϊδη Μελέτη. Η ταινία απέσπασε το 3ο βραβείοστον παραπάνω διαγωνισμό και πρόκειται να προβληθεί τιμητικά στο 37ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ, που θα πραγματοποιηθεί  15 - 20/09/2014. Η ταινία είναι διαθέσιμη στην ηλεκτρονική διεύθυνση: 

https://www.youtube.com/watch?v=uPYqlZspU10.

Ανάμεσα στις θετικές πλευρές της δραστηριότητας ενδεικτικά αναφέρουμε τη συνεργασία, τη συνέπεια και υπευθυνότητα των παιδιών στις συναντήσεις μας, την ευαίσθητη θεματική και το όμορφο αισθητικά αποτέλεσμα της ταινίας. Σε σχέση με τις αδυναμίες της δραστηριότητας αυτές αφορούν στην έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και βοήθειας από κάποιους ειδικούς. Ενδεικτικές προτάσεις βελτίωσης είναι σαφώς η βελτίωση της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής και η διάθεση περισσότερου χρόνου για το μοντάζ .